Mul on rõõm jagada, et olen Chaga uue rahakaasamise kampaania juhtinvestor. Kes on kannatamatult juba oodanud kampaania detaile, siis neid saab minna kohe lugema Funderbeami kampaanialehele ja kuulata värsket Investeerimisraadio saadet, kus eelmise kampaania järel toimunust ja praegustest turuarengutest pikemalt rääkisime. Siin blogipostituses plaanin aga jagada veidi telgitaguseid, kuidas üks kampaania tekib ja mida juhtinvestor teeb ja miks otsustasin just Chaga kampaania juhtinvestoriks minna.
(Disclaimer: Tegemist on investeeringuga ja ma olen juhtinvestor, seega investeeringuga seotud. Enne ise investeerimisotsuste tegemist tutvu kampaania materjalidega ja kaalu investeeringuga kaasnevat riski!)
Kuidas saada juhtinvestoriks ja mida juhtinvestor üldse teeb?
Funderbeami kampaaniate struktuuris on sisuliselt kolm osapoolt – Funderbeami platform, kes iga investeerimispakkumise taga olevaid numbreid analüüsib (see võtabki kampaania ette valmistamisel enamiku ajast), raha kaasav firma (seekord siis Chaga) ning juhtinvestor (seekord siis mina). Neil kõikidel on tegutsemisel erinevad motivatsioonid, juhtinvestori roll on veidi üht ja veidi teist.
Nimelt, ühelt poolt on juhtinvestor justkui “näidisinvestor”, ehk investor kes on nõus ise kohe alguses kampaaniasse raha sisse panema, ehk talle peab ettevõte päriselt meeldima, nendepoolse pakkumise numbriliselt läbi analüüsima ja heaks kiitma, ning ta on nõus seda ka keskmisest suurema rahapanusega kinnitama.
Teisalt aitab juhtinvestor kampaania ettevalmistusfaasis raha kaasavat ettevõtet sellega, et annab tagasisidet kampaania tingimustele (sh firma valuatsioon, välja jagatava info selgus jne), et firma kampaania oleks ka võimalikult edukas ja teistele investoritele meelepärane. Kampaania käima mineku hetkel on juhtinvestor abiks peamiselt kommunikasioonil.
Juhtinvestoriks olekuga kaasnevad mõned boonused ja mõned kohustused. Nagu mainitud, siis esimene kohustus on ise raha sisse panna, projekt korralikult läbi analüüsida, anda igasugust võimalikku tagasisidet jne. Edukalt läinud projektiga, kus rahakaasamise eesmärk toimib on boonuseks peamiselt isiklik rahulolu hästi tehtud tööst.
Kui kunagi tulevikus toimub edukas exit (investeeringust väljumine mingi hulga aastate pärast), siis saab juhtinvestor sealt väikse rahalise lisaboonuse. Tavapäraselt juhtinvestor kuni projekti lõpuni investeeringust väljuda ei tohi. Hetkel ei ole veel ühtki edukat väljumist (nt IPO-t) Funderbeami projektidest toimunud, ehk tegemist on pika vinnaga boonusega.
Kindlasti on juhtinvestoriks saamiseks päris palju erinevaid teid. Chagaga juhtus nii, et ca aasta tagasi käis Chaga asutaja Siim meil Investeerimisraadios külas, mulle ja Taurile tundus tegemist täitsa ägeda ideega ja pärast saate lõppu jutustades pakkusin Siimule välja, et kui neil tuleb tulevikus järgmine rahastamisring, siis võiksid mind juhtinvestoriks kaaluda. Kui neil vaikselt müük ja tegevus kasvas, siis saatsin hilissügisel Siimule kirja, et mõtlesin pakkumist tõsiselt ja kui uus rahastamisring paistab, siis võiks äkki teemat arutada.
Kampaania detailid hakkasidki valmima detsembris-jaanuaris. Kohtusin tiimiga ja eks mõlemad peavad üksteisele muljet avaldama – tiim rääkima, mis neil põnevat tegemisel ja juhtinvestor oma entusiasmi jagama. Kõige olulisem number, mille ümber diskussioon peamiselt käib on alati ettevõtte valuatsioon ja kuidas ja mille alusel see on arvutatud.
Siinkohal teeb väga suure osa tööst ära finantsjuht ja minu rõõm oli iga rea kohta finantsplaanis igasuguseid küsimusi küsida. Näiteks mille põhjal on tekkinud müügiprognoosid, palju on metsaomanikke kellega läbirääkimisi peetud, milline iga riigi turundusstrateegia, palju tiimi inimesi juurde vaja jne.
Lisaks arutasime näiteks läbi, et kuna valuatsioon ja müügiprojektsioonid on päris ambitsioonikad, siis saab kampaania käima minna alles siis kui esimese kvartali müüginumbrid on koos. Väga hea meel, et tehti kõva töö ära ja esimese kvartali tulemused isegi ületasid ootuseid, see andis hea kindla baasi kampaaniaga tegutsemiseks.
Enne kui kampaania avalikuks läheb käib väikest aega ka suletud ring – suletud ring tähendab seda, et firmal ja juhtinvestoril on võimalus privaatselt fännide ja tuttavate seas kampaaniat tutvustada ning saada kirja esimesed indikatsioonid. See aitab valideerida kampaania tingimusi ja rohkem silmapaare vaatavad tekstid üle. Selleks, et kampaania üldse avalikuks saaks minna peab olema privaatses voorus piisavalt palju indikatsioone kogutud.
Miks Chaga ja mida nad teevad?
Chaga ehk must pässik on kaskedel kasvav seen, millest Chaga OÜ toodab hetkel peamiselt toidulisandeid – immuunsust toetavaid eliksiire. Eelmise raharingi eesmärk oligi peamiselt soov saada oma tootmine käima – Tõrvas olev tehas, kust tulevad ilusa disainiga ja tervist toetavad eliksiirid. 2019. aasta võib kokkuvõttes öelda, et Chaga sai oma tegevuse käima, tehes pea 600K eurot müüki ning arendades oma äriideed üha edasi.
Praegune rahakaasamise ring on juba suuremate ambitsioonide täitmiseks. Nüüd kui esmased tooted on valmis ja turul, siis on vaja teha tootearendust, areneda edasi suurematele turgudele ja hakata vaatama tulevikku. Kui Chaga keskenduks ainult eliksiiride tootmisele, siis ühel hetkel tuleks arengus sein ette – jah, tore toode aga sellest jääks väheseks. Seetõttu, mis mulle eelkõige meeldib, ongi nende edasine visioon.
Üks osa sellest on muidugi uute toodete arendamine (väikepakid, vegan, ühekordne toode), teine osa on aga laiemas plaanis tulevikku vaatamine. See tähendab praeguses äriplaanis eelkõige oma chaga kasvatamisplaani loomist – tüüblite abil kasepuude nakatamist, et 5a pärast saaks juba oma nõudmistele vastavat kvaliteetset saaki. See tähendab suuremat koostööd metsaomanikega ja suuremat panust teadustöösse. Kui oma tootevaru käes, siis saab toorainest üha huvitavamaid asju edasi teha.
Mulle just meeldibki see tulevikuvisioon kõige rohkem ja see on ka põhjus, miks ma Chagaga koostööd soovisin teha. Minu Funderbeami portfell on ka praegu kaldu pigem kohalike tootjate suunas. Ettevõtted, kes teevad midagi ägedat siinsamas Eestis, midagi mis on eriline üht- või teistpidi, näiteks loodussõbralik, jätkusuutlik, kohalikku toorainet väärindav, leidnud oma ägeda nišši vms.
Sellest nimekirjast täidab Chaga minu jaoks päris palju linnukesi, alustades sellest, et seenemaailm on niisama põnev lõpetades sellega, et kui äge on, et Tõrvas asuvast tehasest on Eesti seened maailma viidud! Lisaks kui kogu aeg rõhutatakse et iga start-up’i juures on olulised inimesed, siis tiim on nii ägedalt ise fännid, et seda on lausa rõõm kõrvalt vaadata!
Veidi detaile ka
Chaga OÜ kaasab raha Funderbeami kaudu. Kampaania min. eesmärk 150K, max. eesmärk 500k. Investeeringu vastu saab investor osaluse ettevõttes.
Eelmise kampaania kohta saad kuulata Investeerimisraadiost saatest 181, seekordse kampaania kohta saatest 208. Kampaania info ja detailid leiad Funderbeamist.
Kui soovid tooteid maitsmiseks tellida, siis suundu Chaga e-poodi või leia nende tooted Rimist/Selverist/Coopist.
Loe ja uuri lähemalt ja mul on hea meel kui meiega ühined!